Zdrowie, według definicji WHO, czyli Światowej Organizacji Zdrowia, to stan pełnego fizycznego, umysłowego oraz społecznego dobrostanu. W ostatnich latach pojęcie to rozszerzono o sprawność do prowadzenia produktywnego życia społecznego, ekonomicznego czy duchowego. A w jaki sposób można poprawić swoje zdrowie? Istnieje wiele różnych sposobów, w tym prowadzenie zdrowego stylu życia!

Czym jest zdrowy styl życia? 

Żyjemy w krajach wysoko rozwiniętych, czyli takich, które wyróżniają się rozwojem najnowocześniejszych technologii oraz ciągłym postępem w wielu dziedzinach. Obserwuje się wówczas szereg czynników, które niekoniecznie pozytywnie mogą oddziaływać na stan zdrowia człowieka, a do nich zalicza się:

  • przetworzona żywność,
  • łatwo dostępne używki,
  • wysoki poziom stresu,
  • siedzący tryb życia,
  • ciągłe zmęczenie i brak snu.

Zatem, czy aby żyć zdrowo, musimy zrezygnować z postępu technologicznego? Niekoniecznie! Tutaj właśnie swoją rolę zaczyna odgrywać zdrowy styl życia. Uznaje się go za główny czynniki, który może decydować o zdrowiu. Warto również zaznaczyć, że zdrowy styl życia ma wpływ na samopoczucie człowieka, a także zmniejsza ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak nadciśnienie, otyłość czy cukrzyca. Jednak, czym on tak naprawdę jest? Otóż składa się z codziennie podejmowanych decyzji, nawyków oraz zachowań, które wpływają na sposób funkcjonowania organizmu. Ma on na celu poprawę lub zachowanie dobrej kondycji fizycznej, dzięki czemu możemy efektywniej pracować – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. A jak go prowadzić?

Zdrowy styl życia a aktywność fizyczna

Siedzący tryb życia lub bierny wypoczynek po pracy często sprowadza się do zmniejszenia aktywności fizycznej w ciągu dnia. Warto tego uniknąć, gdyż negatywnie wpływa to na stan zdrowia oraz samopoczucie. A dlaczego jest to tak ważny aspekt zdrowego stylu życia? Jak się okazuje – oddziałuje na liczne układy, w tym układ pokarmowy, krążenia czy nerwowy. Regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności przyczynia się do zwiększenia ruchomości stawów, utrzymania gorsetu mięśniowego czy zachowaniu prawidłowej postawy. Oprócz tego dodatkowo:

  • poprawia wydolność organizmu,
  • dotlenia mózg i wszystkie komórki ciała,
  • redukuje stres.

Największą korzyścią jest możliwość osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Rodzaj aktywności fizycznej w dużym stopniu zależy od tego, co lubimy. Tak naprawdę możemy postawić na sporty indywidualne (np. bieganie, jazda na rowerze, jazda na rolkach, nordic walking) lub też zespołowe np. piłka nożna, siatkówka, koszykówka).

Zdrowy styl życia a dieta

Zdrowy styl życia - jak go prowadzić?Dieta stanowi zbiór pewnych zasad i nawyków, które poprzez odpowiednie dopasowanie do indywidualnej sytuacji człowieka, może przynieść wiele korzyści i to nie tylko zdrowotnych! Prawidłowe odżywianie obejmuje właściwy bilans energetyczny, czyli spożywanie takiej ilości pokarmu, jakiej wymaga nasze ciało. Oznacza to, że należy pamiętać o tym, aby:

  • regularnie spożywać 4-5 posiłków dziennie,
  • spożywać lekkostrawną kolację na 3 godziny przed położeniem się do łóżka,
  • jeść dużo owoców i warzyw,
  • unikać nadmiernych ilości tłuszczu i cholesterolu pochodzenia zwierzęcego,
  • spożywać zdrowe węglowodany i nasiona roślin strączkowych,
  • zrezygnować z cukru, słodyczy i fast foodów,
  • pić małymi łykami około 2-2,5 l wody.

Zdrowia dieta wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednak nie musimy rezygnować z ulubionych przekąsek czy dań – wystarczy tylko odpowiednio zbilansować swój jadłospis. W ten sposób dieta stanie się bardziej przystępna i możliwa do utrzymania.

Zdrowy styl życia a sen

Często bierzemy na siebie za dużo obowiązków, przez co brakuje czasu na ich wykonanie. Aby móc wyrobić się w terminie, wielu z nas rezygnuje ze snu. Czy jest to zdrowe? Niekoniecznie. Prowadząc zdrowy styl życia, musimy pamiętać, że nie jesteśmy w stanie niczego zrobić bez prawidłowego wysypiania się. Wszystko z uwagi na fakt, iż efektywny wypoczynek umożliwia nam właściwe funkcjonowanie w ciągu dnia, daje energię oraz chęci do działania. W tym celu warto przeanalizować swój sposób pracy i wywnioskować, ile fizycznie jesteśmy w stanie zrobić. Wówczas znajdziemy czas na rodzinę, swoje zainteresowania i sen. Co więcej, w celu zdrowego wypoczynku warto zainwestować w komfortowy i odpowiednio dopasowany do naszych potrzeb oraz preferencji podłoża do spania. Najlepiej sprawdzi się tutaj materac, który jest w stanie niemalże idealnie dopasować się do anatomicznych kształtów ciała użytkownika. Oznacza to, że gwarantuje właściwe wsparcie dla kręgosłupa, całkowitą regenerację mięśni, a także odpowiada za zdrowy i komfortowy sen.

7 zasad zdrowego stylu życia 

Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że zdrowy tryb życia bezpośrednio przekłada się na jakość życia. Jak się okazuje, wiąże się to głównie z poziomem aktywności fizycznej, wyborami żywieniowymi czy zdrowym wypoczynkiem. Jednak, czy na pewno? Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę istnieje wiele zasad zdrowego stylu życia, które są mniej lub bardziej ważne. Do najbardziej charakterystycznych dodatkowo możemy zaliczyć:

  • pielęgnowanie relacji z bliskimi,
  • wystrzeganie się destrukcyjnych nałogów,
  • odpowiednie nastawienie psychiczne do innych ludzi czy życia,
  • unikanie stresujących sytuacji i nauka świadomego odprężenia ciała,
  • ciągłą pracę nad poczuciem własnej wartości.

W dzisiejszych czasach zwracamy coraz większą uwagę na styl życia, który przekłada się na samopoczucie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Wprowadzenie zdrowych nawyków może w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia jakości życia, a nawet poprawy stanu zdrowia.